Прозорість і передовий досвід наукових публікацій
Шановні науковці, представляємо до вашої уваги переклад документу Principles of Transparency and Best Practice in Scholarly Publishing (Принципи прозорості та передова практика наукових публікацій). Це четверта версія документу, яка була складена 15 вересня 2022 р. та до сих пір залишається найбільш актуальною.
Базові принципи, викладені в цьому документі, потрібно закладати в основу політики журналу. Дотримання цих принципів значно збільшить довіру до журналу, його вплив, а також шанси на успішне включення до міжнародних наукометричних баз Scopus та Web of Science.
Організації-упорядники документу:
- DOAJ — Directory of Open Access Journals
- OASPA — Open Access Scholarly Publishers Association
- COPE — Committee on Publication Ethics
- WAME — World Association of Medical Editors
Комітет з етики публікацій (COPE), Директорія журналів відкритого доступу (DOAJ), Асоціація наукових видавців відкритого доступу (OASPA) та Всесвітня асоціація медичних редакторів (WAME) є науковими організаціями, які співпрацювали для визначення принципів прозорості та передової практики для наукових публікацій. Це четверта версія документу (опубліковано 15 вересня 2022 р.). Ми заохочуємо його широке поширення.
Принципи прозорості та передова практика наукових публікацій повинні застосовуватись до всього публікованого контенту, включаючи спеціальні випуски та матеріали конференцій. Якщо практика відхиляється від викладених стандартів, редактори повинні відкрито повідомляти про процедури, якими слідує журнал.
Ці принципи також визнають, що видавці та редактори несуть відповідальність за просування доступності, різноманітності, справедливості та інклюзивності у всіх аспектах публікації. Редакційні рішення мають ґрунтуватися на наукових заслугах. На них не повинне впливати походження рукопису, у тому числі національність, етнічна приналежність, політичні переконання, раса чи релігія авторів. Журнали повинні стежити за тим, щоб політики не створювали виняткового середовища для всіх, хто хоче взаємодіяти з журналом, і повинні регулярно оцінювати свої політики щодо інклюзивності.
1. Назва журналу
Назва журналу має:
- Бути унікальним, щоб його не можна було легко сплутати з назвою іншого журналу
- Не вводити в оману потенційних авторів та читачів щодо походження журналу, сфери його діяльності чи зв’язку з іншими журналами та організаціями.
2. Веб-сайт
- Веб-сайти повинні підтримуватися належним чином, при цьому особлива увага приділяється аспектам безпеки, які допомагають захистити користувачів від вірусів та шкідливих програм.
- Як мінімум, веб-сайти повинні використовувати протоколи https замість http, а весь трафік повинен перенаправлятися через https. Особи, відповідальні за веб-сайт, повинні застосовувати веб-стандарти та найкращі етичні практики до змісту, представлення та застосування веб-сайту.
- Веб-сайт не повинен містити інформацію, яка може ввести в оману читачів чи авторів.
- Веб-сайт не повинен копіювати веб-сайт, дизайн або логотип іншого журналу/видавця.
- Якщо текст скопійований з іншого веб-сайту, необхідно вказати посилання на вихідний веб-сайт.
На додаток до вимог, викладених вище, мають бути чітко відображені такі елементи:
- Цілі та проблематика (Aims and scope).
- Цільова аудиторія журналу.
- Типи рукописів, які журнал розглядатиме для публікації (наприклад, вказано, що багаторазова або повторна публікація не допускається).
- Критерії авторства.
- ISSN (окремо для друкованої та електронної версії).
3. Графік публікації
Періодичність публікації журналу має бути чітко описана, і журнал повинен дотримуватися свого графіка публікацій, якщо не виникнуть виняткові обставини.
4. Архівування
Має бути чітко вказано план журналу з електронного резервного копіювання та довгострокового цифрового збереження змісту журналу на випадок припинення діяльності журналу та/або видавця. Приклади включають PMC та ті, які перераховані в реєстрі Keepers.
5. Авторське право
- Умови авторського права на опублікований контент повинні бути чітко вказані на веб-сайті та в контенті журналу.
- Умови авторського права мають бути окремими та відмінними від авторських прав веб-сайту.
- Правовласник має бути зазначений у повному тексті всіх опублікованих статей (HTML та PDF).
- Якщо умови авторського права описані в окремій формі, її має бути легко знайти на веб-сайті та зробити доступною для всіх.
6. Ліцензування
- Ліцензійна інформація має бути чітко описана на веб-сайті.
- Умови ліцензування повинні бути вказані у повному тексті всіх статей, що публікуються (HTML і PDF).
- Контент з маркуванням «Відкритий доступ» повинен використовувати відкриту ліцензію.
- Політика ліцензування щодо розміщення авторських рукописів та опублікованих статей у сторонніх репозиторіях має бути чітко викладена.
Якщо використовуються ліцензії Creative Commons, має бути посилання на умови цих ліцензій та відповідну ліцензію на веб-сайті Creative Commons.
ЖУРНАЛЬНІ ПРАКТИКИ
7. Публікаційна етика та відповідна редакційна політика
Журнал повинен мати політику публікаційної етики (наприклад, COPE’s Core Practice guidance). Вона повинна бути помітна на веб-сайті журналу і повинна відсилати до:
- Політика щодо авторства та співавторства (authorship and contributorship)
- Розгляд скарг та апеляцій (complaints and appeals)
- Як журнал реагуватиме на звинувачення у неправомірному проведенні досліджень (allegations of research misconduct)
- Політика щодо конфлікту інтересів (conflicts of interest)
- Політика журналу щодо спільного використання та відтворення даних (data sharing and reproducibility)
- Політика етичного нагляду (ethical oversight)
- Політика щодо інтелектуальної власності (intellectual property)
- Можливості пост-публікаційного обговорення (post-publication discussions)
- Правила щодо виправлень та відзовів статей (corrections and retractions)
Редактори та видавці несуть відповідальність за забезпечення цілісності наукової літератури у своїх журналах, а також повинні стежити за тим, щоб вони викладали свою політику та процедури для вирішення проблем. Ці проблеми включають, зокрема, плагіат, маніпулювання цитуванням і фальсифікацію/фабрикацію даних. Ні політика журналу, ні заяви його редакторів не повинні заохочувати чи свідомо допускати таку неправомірну поведінку. У випадку, якщо редактори або видавці журналу дізнаються про будь-які твердження про неправомірне проведення досліджень у зв’язку з поданою або опублікованою статтею в їхньому журналі, редактор або видавець повинні дотримуватись вказівок COPE (або еквівалентних їм) щодо звинувачень.
8. Рецензування
Рецензування визначається як отримання рекомендацій щодо рукописів від рецензентів/експертів у предметній галузі рукопису. Ці особи (рецензенти) не повинні входити до редакції журналу. Однак конкретні елементи рецензування можуть відрізнятися залежно від журналу та дисципліни, тому на веб-сайті має бути чітко зазначено:
- Чи проходить журнальний контент (рукописи) через рецензування.
- Хто проводить рецензування, наприклад, зовнішні експерти чи члени редколегії.
- Тип використовуваного процесу (процесів) рецензування.
- Будь-які політики, пов’язані з процедурами рецензування, наприклад:
- Використання рецензентів, рекомендованих автором.
- Будь-яке маскування особистості, і якщо так, то хтось маскується і від кого.
- Чи підлягають додаткові матеріали рецензуванню.
- Чи публікуються рецензії разом із статтями.
- Рецензії підписуються чи подаються анонімними.
- Як у кінцевому підсумку приймається рішення щодо рукопису, і хто у цьому бере участь.
- Будь-які винятки з процесу рецензування, наприклад, певні типи статей, які не проходять рецензування.
Якщо рецензування статті є винятком із звичайної політики, у статті має бути зазначено, яку рецензію вона отримала.
Журнали не повинні гарантувати прийняття первісних рукописів. Заяви про час рецензування повинні підтверджуватись опублікованими часовими рамками прийнятих статей. У разі затримки автори повинні бути проінформовані про причину затримки та повинні мати можливість відкликати свій рукопис, якщо вони того забажають.
Дата публікації має бути позначена для всього опублікованого дослідження. Дати подання та прийняття рукописів також заохочуються.
9. Доступ
Якщо будь-який онлайн-контент не є безкоштовним для всіх, необхідно чітко описати метод отримання доступу (наприклад, реєстрація, передплата або плата за перегляд). Якщо доступні офлайн-версії (наприклад, для друку), це має бути чітко описано разом із усіма супутніми витратами.
ОРГАНІЗАЦІЯ
10. Власники журналу та його управління
- Інформація про власників журналу та його управління повинна бути чітко вказана на веб-сайті журналу.
- Назви організацій не повинні використовуватися таким чином, який може ввести потенційних авторів та редакторів в оману щодо власника журналу.
- Якщо журнал пов’язаний із спільнотою, установою чи спонсором, посилання на їхні веб-сайти мають бути надані там, де вони доступні.
11. Консультативний орган
- Журнали повинні мати редакційні ради (колегії) або інші консультативні органи, члени яких є визнаними експертами у предметних сферах, зазначених у цілях та сфері діяльності журналу.
- Повні імена та місця роботи членів редакційної колегії мають бути вказані на сайті журналу.
- Список має бути актуальним, а всі члени редколегії мають бути згодні брати участь у обслуговуванні редакційних процесів журналу.
- Щоб уникнути асоціації з хижацькими виданнями, що вводять в оману, наукові журнали повинні періодично здійснювати ревізію органів управління, щоб переконатися, що вони, як і раніше, актуальні і доречні.
12. Редакційний штат/контактна інформація
Журнали повинні вказувати повні імена та місця роботи представників свого редакційного штату, а також контактну інформацію редакції, включаючи повну поштову адресу, на веб-сайті журналу.
ДІЛОВІ ПРАКТИКИ
13. Авторські збори
- Якщо з автора стягується плата (наприклад, плата за обробку статті, плата за сторінку, плата за редакційну обробку, плата за мовне редагування, плата за кольоровий друк, плата за подання рукопису, членські внески або інші додаткові збори), то розмір плати має бути чітко вказаний на веб-сайті.
- Якщо таких зборів немає, це має бути чітко вказано.
- Інформацію про авторські збори має бути легко знайти на сайті, і вона має бути представлена якомога раніше у процесі подання заявки.
- Якщо в майбутньому журнал може стягувати плату з авторів, це слід вказати.
- Якщо можлива відмова від авторських зборів, ця інформація має бути чітко вказана.
- Інформація про відмову від авторських зборів повинна включати:
- Хтось має право.
- Які групи авторів мають право.
- Коли та як подавати заяву.
- Авторські збори або відмова від них не повинні впливати на прийняття редакційних рішень, і це має бути чітко вказано.
14. Інші доходи
Бізнес-моделі або джерела доходів мають бути чітко вказані на веб-сайті журналу.
Приклади включають авторські збори (див. розділ 13), передплату, спонсорство та субсидії, рекламу (див. розділ 15), передрук, доповнення або спеціальні випуски.
Бізнес-моделі або джерела доходу (наприклад, дохід від передруку, додатки, спеціальні випуски, спонсорство) не повинні впливати на прийняття редакційними рішеннями.
15. Реклама
Журнали повинні зазначати, чи приймають вони рекламу. Якщо вони це зроблять, вони повинні вказати свою рекламну політику, зокрема:
- Які види реклами враховуватимуться.
- Хтось приймає рішення про прийом реклами.
- Чи пов’язані вони з контентом чи поведінкою читачів, чи відображаються випадковим чином.
Рекламні оголошення жодним чином не повинні бути пов’язані з прийняттям редакційних рішень і повинні зберігатися окремо від контенту, що публікується.
16. Прямий маркетинг
Будь-яка діяльність з прямого маркетингу, включаючи пошук рукописів, що проводиться від імені журналу, має бути доречною, цілеспрямованою та ненав’язливою. Інформація, що надається про видавця чи журнал, має бути правдивою і не вводити в оману читачів чи авторів.
Теги: COPE, DOAJ, OASPA, WAME, критерії оцінки журналів, передова практика наукових публікацій, принципи прозорості
Першоджерело інформації ТУТ